Media doen aan stemmingmakerij

Welke kop staat vanmorgen op teletekst? “25% wil uit de EU en de Euro.” Wat valt er onder deze kop te lezen? “52% van de Nederlanders vindt dat Nederland in de EU moet blijven.” Een kop als ‘Meerderheid is vóór de EU‘ had de lading beter gedekt. Want, zo staat er verder, veel mensen willen ‘meer Europa’ op het gebied van veiligheid, bestrijding van terrorisme en toezicht op het nakomen van financiële afspraken.

Ik erger me al tíjden aan de negatieve berichtgeving die in Nederland overheerst. Welk belang hebben de media daarbij?! Gister zat ik te lunchen met een weldenkende kerel die naar eigen zeggen politiek geëngageerd is. Maar gister ging ie niet stemmen “om een signaal af te geven”, in de overtuiging dat de opkomst historisch laag zou zijn. Dat was inderdaad de verwachting die de media al weken propageerde.

“Opkomst hoger dan verwacht” staat ook op teletekst te lezen. Zo maken ze hun eigen nieuws. De opkomst is met 37% nagenoeg gelijk gebleven ten opzichte van 2009. Geen nieuws dus. Qua opkomst lag het dieptepunt in 1999 met een opkomst van bijna 30%. Dat is vanuit nieuwsoptiek en politieke ontwikkelingen alweer een hele tijd geleden.

De media doen aan stemmingmakerij, letterlijk en figuurlijk. Dat kan ook niet anders. Mensen worden beïnvloed door nieuws, of dat nou goed of slecht is. Van goed nieuws word je blij, van slecht nieuws niet. Alleen voor journalisten gaat dat kennelijk niet op: die worden blij van slecht nieuws. Want, zo lijken zij te vinden, alleen slecht nieuws is goed nieuws.

Ceciel Fruijtier, 23 mei 2014

Ceciel Fruijtier onderneemt sinds 2007 vanuit haar bedrijf Fruijtier tekst&advies. Zij redigeert en herschrijft teksten die in de steigers staan, maar nog niet voor publicatie geschikt zijn. Zoals blogs, artikelen en beleidsstukken. Daarnaast geeft zij tekstadvies en individuele schrijftrainingen. Als tekstredacteur stelt zij zich ten doel zinvolle informatie toegankelijk te maken, zodat die zijn weg in de wereld vindt.  www.zodatuwboodschapoverkomt.nl

Leave a Comment